Aktualijos, Bendravimas biure

Kaip prašyti vadovo pakelti atlyginimą?

Veikiausiai nerasime nė vieno darbuotojo, kuris būtų 100 procentų patenkintas savo darbo užmokesčiu. Jis apie tai, kad jo žinios, patirtis, profesionalumas darbdavio nėra tinkamai įvertinami pinigais gali kalbėti su draugais, šeimoje, net su mažai pažįstamais, tačiau pasakyti tąvadovui ne visada išdrįsta. Patys darbdaviai, kaip žinoma, dažniausiai nedega noru kelti atlyginimo.

Ar yra patarimų, kaip, kada, kokiu metu pradėti pokalbį dėl atlygio, kad jis būtų sėkmingas?

Kalbamės su psichologe Kristina Jankūniene.

Ar pokalbiui dėl atlyginimo didinimo reikėtų iš anksto pasiruošti, ar galima elgtis spontaniškai – pamatėte, kad darbdavys neturi lankytojų ir einat į jo kabinetą?

Taip, tokiam pokalbiui reikia ruoštis iš anksto,negalima eiti spontaniškai, nes visada reikia turėti svarių argumentų, įrodančių, kodėl būtent Jums turėtų būti pakeltas atlyginimas. Be to, būtų gerai, jei galėtumėte pabrėžti, kokia įmonei iš to bus nauda. Tam reikia turėti gerai apgalvotų pasiūlymų, o tai verčia pokalbiui ruoštis iš anksto. Eiti spontaniškai, tvirtai nežinant ką atsakysite į galimus vadovo klausimus, tikrai neverta. Tokiu atveju labai didelė tikimybė sulaukti neigiamo atsakymo.

Yra žmonių, kurie toje pačioje darbovietėje dirba 10 ir daugiau metų, o jų atlyginimas nuo įdarbinimo dienos nesikeičia, nors per tą laiką pragyvenimas smarkiai pabrango. Ar kainų didėjimas, infliacija gali būti argumentu kelti algą?

Dėl kainų, pragyvenimo lygio augimo darbdaviai paprastai algų nekelia. Tai jiems mažiausiai rūpi ir jaudina, jiems tai nėra argumentas. Darbdaviams argumentai tie, kurie susiję su įmone, pvz., jei daug metų dirbantis žmogus argumentuos, kad per tuos metus jis įgijo daugiau patirties, kvalifikacijos ir dabar darbus atlieka greičiau, kokybiškiau, daugiau klientų aptarnauja, todėl atneša daugiau naudos įmonei, be to, turi dar planų kaip optimizuoti darbą, tada darbdavys įsiklausys ir į prašymą pakelti algą. Tačiau vien dėlto, kad duona pabrango – tikrai ne.

Kokie tuomet argumentai galėtų įtikinti darbdavį kelti algą? Kas galėtų lemti pokalbio sėkmę?

Vadovą domina tik Jūsų darbo rezultatai, todėl eidami į pokalbį turėtume paruošti argumentų, faktų, įrodymų, statistinių duomenų, kurie pagrįstų Jūsų prašymą. Taigi reikia turėti pasiekimų sąrašą: kokie darbai, projektai atlikti, kokių pasiekimų sulaukta. Ir tai turėtų būti pagrįsta skaičiais, faktais, o ne tuščiais žodžiais. Jus turite įrodyti, kaip gerai dirbate ir tai neturi būti susiję su tiesioginėmis pareigomis. Jeigu aiškinsite, kad gerai atliekate darbo sutartyje surašytas pareigas, vadovas pasakys, kad būtent už tai Jums ir moka algą. Argumentu gali tapti tai, kad šiuos darbus atliekate greičiau, kokybiškiau, kad parodėte iniciatyvą ir uždirbote papildomų pinigų, pritraukėte klientų, kad turite naujų idėjų. Taip pat argumentu galėtų būti pasikeitusi kvalifikacija, padidėjusi darbų apimtis ir atsakomybė, pasikeitusios pareigos, įgytos papildomos žinios, asmeninis įnašas ir kt.

Kaip, kokiais žodžiais pradėti tokį pokalbį? Neretai darbdaviai tik išgirdę žodį „pinigai“ ar „atlyginimas“ iš karto susinervina, susierzina.

Tikrai ne šantažu, grasinimais ar nepasitenkinimu. Visų pirma, reikia pačiam pasiruošti kalbėti: nemikčioti, kalbėti drąsiai ir aiškiai, stengtis nerodyti baimės irabejonių, pasitikėti savimi. Dažniausiai pokalbį dėl didesnės algos stabdo baimė, kad nutiks kas nors blogo. Tačiau nieko blogiau už atsakymą „ne“ tikrai nenutiks. Tai reikia suvokti, suprasti ir eiti drąsiai.

Pokalbio pradžia turėtų būti ne pinigų suma, kurią norėtumėte gauti. Pradėti pokalbį galima nuo to, kaip Jums gera ir įdomu dirbti šioje įmonėje, kolektyve, kad Jums puikiai sekasi ir kad turite dar daug nuostabių idėjų ir tada pereiti prie atlyginimo temos. Svarbu kalbėti ramiai, be emocijų.

Ar reikėtų laukti tinkamos progos? Kokia tai galėtų būti proga?

Laiką pokalbiui taip pat svarbu parinkti tinkamą – kai įmonės veikla stabili, sėkminga. Jeigu vyksta biudžeto ar žmonių skaičiaus mažinimas, įmonė patyrė daug išlaidų, nuostolių ar kitokių praradimų, tikėtis algos kėlimo nereikėtų. Kokia situacija įmonėje, labai jaučia kolektyvas, apie tai dažniausiai sklinda kalbos. Turėtume pasirinkti tokį metą, kai įmonė dirba pelningai, sudarytos vertingos sutartys, sandoriai, sėkmingai įgyvendintas projektas ir pan. Nevertėtų eiti prašyti didesnės algos, jeigu neseniai buvote išbartas už netinkamai atliktą darbą ar gavote kitų pastabų.

Svarbu ir susitarti su vadovu dėl susitikimo laiko. Renkantis laiką, reikia atsižvelgti į tai, kad vadovas nebūtų labai apkrautas darbais, jis neturėtų būti piktas, susierzinęs ar pavargęs, kad ir jis galėtų ramiai ir objektyviai įvertinti, ką girdi. Todėl nerekomenduojama eiti nei pirmadienį, nei penktadienį.

Kaip dažnai galima kreiptis dėl algos didinimo?

Jeigu įmonė dirba stabiliai, Jūsų rezultatai geri, vėl prašyti didesnės algos galima jau po pusės metų.

Kokias klaidas daro žmonės? Ko nereikėtų sakyti darbdaviui tokio pokalbio metu?

Visų pirma, norėčiau pabrėžti, kad niekada bendraujant su darbdaviu dėl gaunamo atlyginimo nereikėtų reikšti nepasitenkinimo. Pokalbio metu turėtų vykti dalykiška diskusija, paremta argumentais, o ne priekaištavimas dėl netinkamo Jūsų darbo įvertinto.

Gana dažna klaida – „lipti“ per vadovų galvas, t.y. didesnės algos prašyti ne savo skyriaus viršininko, o iš karto eiti pas įmonės generalinį vadovą. Negalima savęs lyginti su kolegomis ir sakyti, kad jie uždirba daugiau, todėl ir Jūs to verti. Negalima spausti vadovo, kad jis būtinai atsakytų į klausimą, kodėl Jūs nevertas didesnės algos? Po tokio klausimo reikėtų būti pasiruošusiam išgirsti ir labai nemalonių dalykų. Negalima, kaip jau minėjau, prašyti pakelti algą šiaip sau, be argumentų, pvz., jei susipykote su žmona ir ji pasakė, jeigu neišsireikalausite didesnio atlyginimo, Jus paliks, ir pagautam šių emocijų veržtis į vadovo kabinetą, neturint jokių kitų argumentų. Nepatartina pasirinkti tokį laiką, kai vadovas turi labai daug reikalų. Jokiu būdu negalima skųstis, verkti, sudaryti vargšo, nuskriaustojo įvaizdį: viskas blogai, kainos auga, kredito nėra iš ko mokėti, žmona grasina skyrybomis, katė miršta iš bado ir t.t. Tai tikrai nepadės. Ir, kaip jau sakiau, negalima prašyti pakelti algos, jeigu atlieki tik tą darbą, kuris aptartas darbo sutartyje ir nieko daugiau.

Grasinti, šantažuoti taip pat nerekomenduojama, nors žmonės gana dažnai tokią priemonę pasirenka. Kita vertus, tikimybė, kad tokiu atveju alga bus pakelta yra, ypač, jei esi gyvybiškai svarbus įmonei. Tačiau reikia žinoti, kad po šio elgesio darbdavys susidarys apie Jus ne pačią geriausią nuomonę, Jūs pateksite į „juodąjį“ sąrašiuką, ir, progai pasitaikius, būsite pirmas tarp atleistųjų. Be to, jeigu ruošiatės prašyti algos pakėlimo grasindami išeiti iš darbo, turėtumėte turėti ir atsarginį variantą, nes darbdavys gali pareiškimą ir patenkinti.

Ar darbuotojas pats turėtų pasakyti, kiek jis norėtų, kad būtų pakeltas jo atlyginimas, ar tai turėtų spręsti darbdavys? Ar šiose derybose, kaip turguje, reikia prašyti daugiau, kad gautum tiek, kiek iš tikrųjų nori?

Ruošdamiesi šiam pokalbiui turėtumėte išsiaiškinti, kaip Jūsų specialybė vertinama darbo rinkoje. Pasidomėti galima nagrinėjant darbo skelbimus, bendraujant su panašioje sferoje dirbančiais draugus ir pan. Turėtumėte realiai įvertinti, kiek galite prašyti ir tikėtis. Kaip žinoma, protingiausia prašyti padidinti algą 10 proc. Bet jeigu darbdavys sutinka, atsipalaiduoti per anksti. Svarbu, kad jo žodis baigtųsi veiksmu, todėl reikėtų pasidomėti, ar sutarimas bus tikrai įgyvendintas. Kur ir kaip tai atlikti? Galima paklausti darbdavio, galbūt dėl algos didinimo reikia pasirašyti papildomų dokumentų, kur nueiti? Neretai, kai sprendimas priklauso ne tik nuo tiesioginio vadovo, sakoma, kad reikia palaukti savaitę, kol Jūsų algos kėlimo klausimas bus suderintas su generaliniu įmonės vadovu ir kitais darbuotojais. Tuomet, po savaitės, jei atsakymo dar nėra, galima pasiteirauti, dėl ko užtrunkama, kokia priežastis. Taigi, kad ir sulaukėte teigiamo atsakymo, svarbu, kad jis būtų įgyvendintas praktiškai.

Kaip elgtis išgirdus „ne“?

Trankyti durimis, išgirdus „ne“, pikti ir įsižeisti, tikrai nepatartina. Reikėtų išklausyti tolerantiškai, ramiai. Taip pat rekomenduojama pasidomėti, kas turėtų pasikeisti, ką turėtumėte daryti kitaip, kad atlyginimas būtų pakeltas. Reikėtų pasiaiškinti po kiek laiko šiuo klausimu vėl galėtumėte kreiptis. Jeigu darbdavys nurodo konkrečius darbus ir trukumus, po pusės metų, dar geriau po metų vėl galima bandyti eiti į pokalbį.

Ką dar naudinga žinoti derantis dėl algos?

Jeigu išgirdote „ne“, naudinga kitą ar tą pačią dieną parašyti vadovui laišką, kuriame padėkoti už sugaištą pokalbiui laiką, patarimus, pageidavimus, rekomendacijas ir pan. Kodėl būtent laišką? Todėl, kad laiške ir Jus, ir vadovas matys datą, ir tai bus priminimas, kad po pusės metų ar metų jis privalės prie šio pokalbio sugrįžti. Jeigu praėjus sutartam laikui vadovas nesiima jokių veiksmų, atlyginimas nesikeičia, nors jo pageidavimai įvykdyti, galbūt vertėtų susimąstyti apie darbo pakeitimą. Teigiama, kad veiksmingiausia priemonė siekiant didesnės algos yra naujas darbas.

Dėkojame už pokalbį.

Psichologė, psichologijos dėstytoja Kristina Jankūnienė

tel.: 8 605 03132

el. paštas: kristina.laiskas@gmail.com

tinklalapis: www.psichologas-visiems.lt